👋 Jouw bedrijf ook zichtbaar op bedrijfsspeurders.nl? Profiteer in april van 10% korting

14 maart 2023

Samenwerken met je collega’s

Het kan voorkomen dat je moet samenwerken met je collega’s voor een opdracht. Als je goed samenwerkt met je collega’s, heb je niet alleen meer plezier, maar gaat het werk ook vaak veel gemakkelijker en beter. Men zegt dan ook wel dat samenwerken de sleutel tot succes is, en dat is absoluut waar. Voor veel mensen is samenwerken echter moeilijk, vaak omdat ze de andere persoon niet begrijpen of niet willen begrijpen. Dit kan leiden tot frustraties, wat het samenwerken niet leuker maakt. Met deze tips willen wij jou en jouw collega’s graag op weg helpen naar een goede samenwerking.

Stel duidelijke doelen

Het lijkt eenvoudig om duidelijke doelen te stellen met je collega, maar voor veel mensen is het nog steeds moeilijk. Dit komt doordat je niet altijd zeker weet of jij en je collega hetzelfde doel voor ogen hebben, wat het zo belangrijk maakt om deze met elkaar te delen. Uiteindelijk wil je dat jullie dezelfde visie hebben en dat jullie de opdracht goed kunnen afronden voor de klant. Deel de gestelde doelen ook met de rest van de betrokkenen, zodat iedereen die eraan meewerkt weet waar jullie aan werken.

Wees betrouwbaar voor collega’s

Vertrouwen in elkaar begint bij jezelf. Je moet ervoor zorgen dat anderen jou kunnen vertrouwen. Het niet nakomen van beloftes is het ergste wat je kunt doen tijdens een samenwerking. Waarschijnlijk heb je vanuit huis meegekregen dat je je beloftes moet nakomen. Ben je toch een afspraak vergeten? Ga er dan samen over in gesprek, zodat jullie dit in de toekomst kunnen voorkomen.

Wees bewust van je eigen gedrag en dat van de ander

Je eigen gedrag reflecteert vaak hoe anderen jou behandelen. In situaties die jij als vervelend ervaart, reageer je vaak niet even vriendelijk. Soms kun je verdedigend overkomen en dit kan ervoor zorgen dat de ander zich aangevallen voelt. Het is belangrijk om zowel je eigen gedrag als dat van de ander te herkennen en te erkennen. Op deze manier staan jullie elkaar niet langer in de weg, maar willen jullie elkaar juist helpen.

Stel vragen aan je collega’s

Stel vragen aan elkaar in plaats van een gesprek direct af te kappen. Door door te vragen, kun je meer informatie krijgen dan wanneer je gesloten vragen stelt of het gesprek afkapt. Stel vragen aan je collega en heb geen vooroordelen. Op deze manier ga je je collega beter begrijpen en misschien leer je ook nog iets van hem/haar.

Het effect van goed samenwerken

  • – Betere sfeer op de werkvloer
  • – Meer plezier in het werk
  • – Betere werk resultaten
  • – Talenten worden beter benut
  • – Er ontstaat meer vertrouwen in elkaar
  • – Meer bereidheid om elkaar te helpen
  • – Gemeenschappelijke doelen worden beter gehaald
  • – Succes werkt aanstekelijk voor de hele organisatie

Lees ook:

Meer nieuws