👋 Jouw bedrijf ook zichtbaar op bedrijfsspeurders.nl? Profiteer in april van 10% korting

15 november 2023

Moet je als bedrijf inspelen op Black Friday?

Het is bijna weer zover, want Black Friday staat weer om de hoek. Black Friday is een jaarlijks terugkerende koopjesdag die in de VS wordt gehouden op de vrijdag na Thanksgiving, de vierde donderdag van november. Het wordt beschouwd als het begin van het kerstinkoopseizoen. Op deze dagen bieden veel winkels en online retailers grote kortingen en speciale aanbiedingen aan op een breed scala aan producten, waaronder elektronica, kleding, huishoudelijke apparaten, speelgoed en meer.

De naam “Black Friday” komt oorspronkelijk uit de jaren 60. Toen werd de term gebruikt door de politie in Philadelphia om te verwijzen naar de drukte en het verkeer dat ontstond op de dag na Thanksgiving, vanwege het winkelen en het bijwonen van American football.

In de loop der jaren is Black Friday uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. Veel landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Canada en verschillende Europese landen, hebben hun eigen versies van Black Friday aangenomen.

Waarom moet je meedoen aan Black Friday?

Bedrijven spelen in op Black Friday om verschillende redenen:

Verhogen van de omzet

Black Friday is één van de drukste winkeldagen van het jaar. Door deel te nemen, kunnen bedrijven hun omzet aanzienlijk verhogen.

Klantenbinding

Door aantrekkelijke aanbiedingen en kortingen te bieden, kunnen bedrijven bestaande klanten aanmoedigen om terug te komen en nieuwe klanten te trekken.

Concurrentievoordeel

In een markt waarin veel bedrijven deelnemen aan Black Fridayacties, kan het deelnemen aan de kortingsgekte een bedrijf helpen om concurrerend te blijven en klanten aan te trekken die anders naar de concurrent zouden gaan.

Voorraadbeheer

Black Friday kan een goede gelegenheid zijn om overtollige voorraad kwijt te raken en ruimte te maken voor nieuwe producten of collecties.

Marketing en promotie

Door deel te nemen aan Black Friday kunnen bedrijven hun merk promoten en de zichtbaarheid vergroten, vooral als ze gebruikmaken van marketingkanalen zoals social media, e-mailcampagnes en advertenties.

Kort samen gevat, een black Friday deal is helemaal nog niet zo’n gek idee. Heb je nog geen Black Friday deal bedacht en zou je dit wel graag willen? Geen stress, je hebt nog 1,5 week de tijd om iets te bedenken

Meer nieuws