13 januari 2023
Maandenlang stapelt het werk zich op: offerte-aanvragen blijven komen en projecten lijken maar niet op te houden. Het is duidelijk: je hebt versterking nodig. Maar dit nieuwe team is niet uit de lucht komen vallen, dus wervingstips zijn welkom. Op zoek naar advies dat verder gaat dan “deel uw werk op LinkedIn” of “betaald worden om een ​​vacature te plaatsen”? Lees dan 6 originele manieren om personeel te werven.
Dit is de beste manier om nieuwe medewerkers te werven. Je geeft voorlichting, laat zien hoe de werkplek eruit ziet en laat een sfeerimpressie achter. Roep dus de creatieve geesten van je medewerkers bij elkaar en laat ze je helpen een geweldige video te maken waar iedereen enthousiast van wordt. Voeg voor het grote geheel zeker foto’s toe van werk wat je hebt uitgevoerd, maar ook van bedrijfsuitjes of vrijdagmiddagborrels. Of pak het professioneel aan en huur een video-productiebedrijf in. Dan hoef je je daar geen zorgen over te maken.
Natuurlijk plaats je je video op sociale netwerken. Maar om op te vallen, wil je misschien verder denken dan Linkedin, Twitter en Facebook. Denk bijvoorbeeld aan YouTube, Instagram en TikTok. Zo gaat het werven van personeel via social media veel sneller omdat je een bredere doelgroep bereikt.
Het lijkt overbodig, maar met een goed exemplaar kun je veel bereiken als je medewerkers wilt werven. Eerder hebben we al eens een blog over vacatureteksten geschreven. Kortom: spreek jouw publiek rechtstreeks aan, vermijd vage termen en wees eerlijk en informatief. Grote kans dat de lezer dan een uitnodiging voelt om te solliciteren.
Dit is niet per se een manier om jouw vacature onder de aandacht te brengen, maar wel een manier om goede medewerkers te vinden. Solliciteer bijvoorbeeld in de vorm van een video of visueel opgemaakt CV. Zo filter je kandidaten die willen bijdragen: een goede manier om gemotiveerde en creatieve medewerkers aan te trekken. Dus je wilt medewerkers werven voor jouw marketing-, entertainment- of designbedrijf? Dan is deze tip zeker iets voor jou.
Je weet waarschijnlijk al dat je ook zzp’ers in kan huren, maar het is fijner en stabieler om je eigen personeel te hebben. Door te adverteren bij verschillende doelgroepen komen er vanzelf mensen op af. Bent je op zoek naar studenten? Adverteer op scholen, festivals en bioscopen. Heb je een oudere doelgroep op het oog? Dan naar de supermarkten, langs de snelweg of gewoon op de ouderwetse manier in de kranten. Denk zoals jouw doelgroep: als je een van hen was die op zoek was naar een baan, wanneer zou je dan een vacature voor een baan opmerken? Wanneer negeer je het? En wanneer herinner je het je goed?
Nodig mensen uit bij jouw bedrijf. Dit is een geweldige manier om personeel te werven. Je geeft een rondleiding en je kunt speeddates organiseren als een soort voorselectie. Zijn bezoekers geïnteresseerd? Nodig ze dan formeel uit om te gaan solliciteren. Dit is een win-win voor beide partijen: potentiële nieuwe medewerkers krijgen een duidelijk beeld van het bedrijf en je ziet meteen wie je kandidaten zijn.
Ben je gemotiveerd om te beginnen met rekruteren? Onthoud: opvallen is belangrijk. Denk vanaf het begin na en neem de tijd om een ​​geweldige unieke wervingscampagne op te zetten. Want zo krijg je de meeste aandacht!