👋 Jouw bedrijf ook zichtbaar op bedrijfsspeurders.nl? Profiteer in februari van 10% korting

19 december 2022

Jongeren zijn een must voor bedrijfsgroei

Verwend, veeleisend, lui en sterk allergisch voor kantoorwerk. Er zijn veel vooroordelen tegen jongeren op de werkvloer. Ongegrond hun creativiteit, frisse blik en tomeloze energie zijn zij een van de meest waardevolle toevoegingen van het bedrijf. Als je hun gedachten begrijpt tenminste. Hoe precies? Dat lees je hieronder.

Vergeet wat je al weet

Rico Zuijderwijk wordt hier regelmatig mee geconfronteerd als manager van een uitzendbureau. Werkgevers die bezwaar maken als hij ze wil matchen aan iemand onder de dertig. “Sommige bedrijven gaan er automatisch van uit dat de jeugd niet bij ze past. Soms is het echt een goede keuze. Vooral omdat er genoeg voordelen zijn ten opzichte van de jeugd van de huidige generatie.” 

Verbonden met de telefoon. Minder gemotiveerd. Laat de bijl snel zakken. Allemaal voorbeelden van het verkeerde imago dat jongeren over zich heen hebben. “Natuurlijk zitten er zulke jonge mensen tussen”, zegt Rico. “Ik geloof dat de oorzaak voornamelijk ligt in een gebrekkige beheersing.”

Minder hiërarchie, meer betrokkenheid

“Oudere generaties zijn gewend om op een bepaalde manier te werken. Ook over een zekere onthouding. “Niet praten, maar poetsen.” Veel jongeren zijn tegen deze houding. “Het is veel belangrijker dat ze zich verbonden voelen met het bedrijf en de manager. Dan willen ze alles wel voor je doen.” 

Begin een gesprek met jongere werknemers. Om erachter te komen wat jouw bedrijf hen te bieden heeft, hoe zij zich willen ontwikkelen en hoe je hen kunt ondersteunen. “Laat zien dat je hun inbreng waardeert, ook als je er niet meteen iets aan doet, en dat ze fouten mogen en kunnen maken”, zegt Rico. 

Door verder te kijken dan de reikwijdte van de taken, zul je passies en vaardigheden vinden die je niet verwacht had. Wacht niet met dingen die jouw bedrijf kunnen helpen. “Een persoon die in een magazijn werkt, kan ook vaardigheden hebben die kunnen worden gebruikt om producten in een online winkel te verkopen.” Het zou zonde zijn als deze vaardigheden onbenut blijven. Voel je dus niet bedreigd door deze ideeën, sta er gewoon voor open.

Jong zijn heeft z’n voordelen

Een leidinggevende zijn kan een beetje ongemakkelijk zijn, maar jonge mensen willen de ruimte hebben om hun werk te organiseren zoals zij dat willen. Overweeg flexibele uren. Een normale twintiger vindt het belangrijk om naast een comfortabele baan voldoende vrije tijd te hebben. Deze houding van “het leven is meer dan werken” kan ervoor zorgen dat ze lui lijken. Maar om het anders te zeggen, zij zijn de generatie die voor het eerst begreep wat een prettige balans tussen werk en privéleven is. 

Jelmer Broersma is CEO bij een projectbureau en ziet het elke dag. Hij is zeker niet blind voor de uitdagingen van het managen van jonge werknemers, maar gelooft ook dat veel van de voordelen soms over het hoofd worden gezien. “Ik werk in een snel veranderend vakgebied. Flexibiliteit is dus erg belangrijk. Dat voel ik vaak meer bij jonge mensen dan bij oude mensen. Daarnaast zijn ze meestal nieuwsgierig en geven ze de organisatie een dynamiek waar ik erg van hou.”

Woorden hebben impact

Helaas beleeft niet iedere jongere aan het begin van zijn carrière een warm bad, blijkt uit  onderzoek van uitzendbureau YoungCapital. Minstens 69 % van de jongeren heeft op het werk negatieve vooroordelen ervaren. 62% vond ook dat ze niet serieus werden genomen vanwege hun leeftijd. Dit kwam deels door klanten (40%), maar vaker door managers (45%) en senior collega’s (67%). 

Ook CEO van uitzendbureau YoungCapital Ineke Kooistra kent dit gevoel, dat nog lang zal duren. “Als leidinggevende begrijp je niet altijd de impact van je woorden. Een bemoedigende opmerking kan veel voor iemand doen. Zo erg zelfs dat zelfs twintig jaar later nog iemand precies weet wat er gezegd is. Als het mogelijk is, zou het dan niet veel leuker zijn om iemand iets moois te geven?’’

Lees ook:

– BBL’er in dienst? Waar moet je aan denken?

Meer nieuws