13 juli 2022
Een blog schrijven is en blijft lastig. Maar je hebt het toch even gedaan, dus laat die lezers maar komen. Maar tot grote teleurstelling gebeurt dat niet… Het lezersaantal valt behoorlijk tegen en het aantal likes is ook niet echt wat. Maar wat moet je nu doen? We snappen dat het flink balen is en dat je dit een volgende keer wilt voorkomen, want je gaat natuurlijk niet stoppen. Je gaat door met het schrijven van goede blogs. En wij gaan je daar bij helpen. Wij geven je een aantal tips die je helpen bij het schrijven van een goede blog.
Het klinkt misschien simpel, maar dit is best een lastig iets om te bepalen. Vooral als je zelf niet tot die doelgroep behoort waarvoor je wilt schrijven. Wat wil de doelgroep lezen en wat zijn hun interesse’s? Stel je voor, je hebt een bedrijf in de trouwfotografie en je wilt een blog schrijven over waarom fotografie tijdens een bruiloft zo belangrijk is. Dan is het logisch dat jouw doelgroep stelletjes zijn die binnenkort gaan trouwen. Maar toch kan deze doelgroep aardig breed zijn.
Stel jezelf daarom een aantal vragen om te bepalen wie je doelgroep nu echt is. Waar bevinden die stelletjes zich? Allen op de plaats waar jij woont, in heel Nederland of ook in het buitenland? Je kunt de plank behoorlijk misslaan als je het hebt over een grote bruiloft met veel gasten terwijl de meeste mensen binnen jouw brede doelgroep een grote bruiloft helemaal niks vinden. Trouwen op het strand of in het bos zal je doelgroep ook niet aanspreken als ze uit voornamelijk stedelijk georiënteerd zijn. Probeer daarom zo veel mogelijk in een niche te zitten, des te makkelijker het wordt om jouw doelgroep op de juiste manier aan te spreken tijdens het schrijven van jouw blog.
Niemand zal een blog lezen als hij of zij het gevoel heeft dat jij hem of haar niet begrijpt. Maar hoe zorg je er nu voor dat je degene wel door gaat met lezen van je blog? Wij hebben een oplossing: zorg tijdens het schrijven voor herkenning bij de lezer. Dit kun je doen door een leuke anekdote of een herkenbare situatie te schetsen aan het begin van de blog. Als voorbeeld nemen we weer ‘ons’ trouwfotografie bedrijf. Jouw doelgroep zal één ding gemeen hebben, namelijk dat trouwen spannend is. Vaak zelfs stressvol, omdat er van alles geregeld moet worden. Speel in op emoties en gevoelens van jouw doelgroep. Wat kun je doen om hen een zorgeloze en stralende dag te bezorgen?
De grootste tip die wij je kunnen geven is dat een tekst begrijpelijk en duidelijk moet zijn. Daarom hoef je niet te gaan stoeien met moeilijke woorden. Als je zelf woorden zoals ‘alsmede’ of ‘echter’ niet zou gebruiken in een gesprek met iemand, waarom zou je ze dan wel in je blog zetten? Probeer daarom zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven. Zorg er natuurlijk wel voor dat je blog er foutloos en gestructureerd uitziet.
Het is altijd aan te raden om je blog nog eens te checken: