11 oktober 2023
De griep, een veel voorkomende virale ziekte, kan een grote impact hebben op de productiviteit en het welzijn van je medewerkers in een bedrijf. In dit blog gaan we dieper in op hoe werkgevers kunnen omgaan met griep binnen hun organisatie. We bespreken preventie maatregelen, beleidsaanpassingen en manieren om het welzijn van medewerkers te ondersteunen tijdens het griepseizoen.
Leg aan je medewerkers uit hoe flexibel werken kan helpen bij het verminderen van de verspreiding van de griep. Denk er daarentegen over na als werkgever om met elkaar meer thuis te gaan werken, zodat iedereen kan uitzieken en niemand elkaar meer aansteekt.
Als werkgever is het van belang te weten hoe te handelen wanneer een medewerker zich ziek meldt wegens griep. Het is essentieel om dit binnen vier dagen door te geven aan de bedrijfsarts of arbodienst. Vergeet ook niet de terugkeer van de medewerker na herstel door te geven.
Bij een ziekmelding van een werknemer zijn de volgende aandachtspunten van belang:
Het blijft daarentegen een lastig dilemma. Wanneer is het tijd om je ziek te melden, om thuis te werken, en wanneer is het beter om door te werken? Maar wanneer moet jij als werkgever je medewerkers echt adviseren om thuis te blijven? Het gebeurt vaak dat werknemers doorgaan met werken, zelfs als ze griepsymptomen hebben. Dit kan echter leiden tot meer ziekteverzuim en hogere kosten. Niemand vindt het immers prettig om een snotterende of zieke collega in de buurt te hebben. Zorg er als werkgever voor dat de grip op de griep houdt!