👋 Jouw bedrijf ook zichtbaar op bedrijfsspeurders.nl? Profiteer in december van 10% korting

19 november 2021

Tips voor minder stress op het werk

Je ziet tegenwoordig dat steeds meer mensen stress krijgen op het werk. Het gevolg hiervan is dat ze er maanden uitliggen. Dit is dan ook een grote nachtmerrie voor elke werkgever. Dat heeft dan ook alles te maken met het grote personeelstekort wat er op dit moment gaande is, maar hoe kan je zorgen voor minder stress op het werk? Dat lees je hier.

Zorg voor vastigheid

Sinds dat wij allemaal klein is er heel erg veel structuur in ons leven. Kinderen hebben structuur en regels nodig, want dat zorgt voor duidelijkheid. We vergeten dat, dat vaak ook voor volwassenen kan helpen. Te weinig structuur geeft veel mensen namelijk het gevoel dat ze het niet meer in hand hebben. Daar worden ze vervolgens dan weer onrustig van. Zorg daarom dat je een goede planning maakt en je hier ook aan gaat houden. Dan zorg je namelijk zelf voor de structuur die nodig bent. Hier wordt de kwaliteit van je werk dan ook weer beter van.

Plan vaste pauzes in

Zoals we hierboven ook al aangaven weet je met een planning precies aan welke projecten je die dag moet werken. Vergeet dan ook niet om tijdens die zware projecten even je momenten rust te pakken. De middagpauze is dan ook heel erg belangrijk om jezelf weer even op te laden voor de rest van de dag en ook tussendoor is het belangrijk om even van je werkplek te lopen. Ook al is het alleen koffie halen. Dit zorgt ervoor dat je even aan iets anders denkt en dat je ook even lekker je benen kan strekken. Dat is namelijk ook heel erg belangrijk tijdens het werken. Zorg er daarom ook voor dat jij je pauzes opneemt in je planning. Zet bijvoorbeeld in je planning dat je tussen de middag met je collega’s heerlijk gaat wandelen en praten over iets anders dan werk. Dit is namelijk heel erg ontspannend waardoor je in de middag weer zonder stress verder kan werken aan je projecten.

Communiceren is heel erg belangrijk

We weten allemaal we dat communiceren heel erg belangrijk is. Wanneer je goed communiceert ontstaan er namelijk geen misverstanden. Dat heeft dan ook weer zijn voordelen zoals het niet verspillen van je tijd. Naast het communiceren met je collega’s is het ook heel erg belangrijk om goed te communiceren met je leidinggevende. Je leidinggevende wil dat er natuurlijk heel erg hard gewerkt wordt. maar een werknemer die een burn-out heeft ziet je leidinggevende natuurlijk helemaal niet zitten. Heb je het bijvoorbeeld veel te druk en weet je niet meer zo goed hoe je alles moet aanpakken? Bespreek dit dan met je leidinggevende. Je leidinggevende is naast de baas ook je aanspreekpunt voor wanneer het allemaal even niet lukt op de werkvloer. Er zit namelijk geen enkele werkgever te wachten op een werknemer met een burn-out. Dan zijn ze namelijk een werknemer tijd voor een lange periode terwijl er overal al een personeelstekort is. Praat daarom goed met je leidinggevende en help elkaar waar nodig.

Meer nieuws