👋 Jouw bedrijf ook zichtbaar op bedrijfsspeurders.nl? Profiteer in juli van 10% korting

19 november 2021

Algemene sales tips

Meer klanten is meer omzet, maar je moet natuurlijk wel eerst die klanten zien over te halen om je product of dienst af te nemen. Er zijn dan ook heel erg veel tips te vinden die je kunnen helpen tijdens een salesgesprek, maar werken die tips echt? Wij hebben een aantal werkende tips op een rijtje voor je gezet. Zo weet jij zeker dat je succesvolle sales gesprekken voert.

Een goede voorbereiding is het halve werk

De voorbereiding van een verkooptraject is heel erg belangrijk voor het boeken van succes. Er zijn dan ook verschillende manieren hoe jij je voorbereiding kan aanpakken. Iedereen doet het namelijk anders. Je kan er bijvoorbeeld voorkiezen om het jaarverslag te lezen, te kijken op LinkedIn of juist het surfen op internet. Het ligt helemaal aan jou hoe jij jezelf wil voorbereiden. Zorg ervoor dat je vooraf alles van de klant weet. Wat zijn de doelstelling, missie en visie? Dat moet je goed weten voordat je verder gaat praten met de potentiële klant. De opdracht tijdens het eerste gesprek is dan ook dat je hier achter komt.

Praat niet over je concurrenten

Praat niet over je concurrenten en geef vooral niet een negatief beeld van hen. De klassieke vraag is namelijk wie je concurrenten zijn. Het is dan ook jou taak om ervoor te zorgen dat deze vraag niet gesteld wordt. Het kan heel erg lastig zijn, maar probeer het te voorkomen. Die vraag is namelijk dodelijk. Je kan er wel vragen welke andere opties je potentiële klant nog open  heeft. Dan wordt er namelijk gespreken over een probleem-versus oplossing in plaats van jouw bedrijf tegenover je concurrent of een ander bedrijf.

Het komt absoluut niet vanzelf

Als je je klant moet vragen om de order, dan is het duidelijk dat je een heel erg belangrijk iets bent vergeten in je verkoopproces. Het is dan ook heel erg belangrijk om te weten dat die verantwoordelijkheid bij jou ligt en niet bij een collega of klant. Jij bent namelijk de sales persoon. Het maakt dan ook niet uit als je deze fout één keer maakt, we zijn namelijk allemaal mensen, maar het moet zeker niet te vaak voorkomen. Zorg er dan ook voor dat jij je de volgende keer meer geïnteresseerd bent in de problemen van je klant en jouw dient of product. Kan jou dienst of product je klant helpen de problemen te verhelpen? Dat is een goede vraag om aan jezelf te stellen.

Ja begint met een nee

Mensen zijn altijd geneigd defensief en wat negatief te denken. Dat komt omdat het in de aard van de mensen zit. Zo ook je contactpersonen bij bedrijven. Zeker in een eerste fase van contact zal je moeten aftasten. Anders loop je het risico dat je onbewust door een laag gaat breken, dat is dan ook iets wat je absoluut niet wilt. Het kan ook dan best een keer voorkomen dat een klant nee zegt. Je moet je hier dan ook niets van aantrekken. Het heeft namelijk niet altijd met je product of dienst te maken.

Meer nieuws