👋 Jouw bedrijf ook zichtbaar op bedrijfsspeurders.nl? Profiteer in oktober van 10% korting

4 oktober 2021

Tips om je concentratie te verbeteren op kantoor

Iedereen heeft er wel eens een dag tussen zitten dat je een hele slechte concentratie hebt. Daarom hebben wij een aantal tips om een rijtje gezet hoe jij je concentratie kan verbeteren op kantoor.

Begin met de belangrijkste taken

Iedere werkdag bestaat meestal uit het uitvoeren van belangrijke taken en minder belangrijke taken. Wanneer je zelf weet wat de belangrijke taken zijn voor die dag is het aan te raden om daar als eerste mee te beginnen. Wanneer je dat in de ochtend gelijk aan het begin van je werkdag doet ben je namelijk nog helemaal fris. Vaak zijn de belangrijkste taken ook het moeilijkste. Wanneer je die taken wil gaan uitvoeren is het belangrijk dat je hersenen nog niet moe zijn. Een ander voordeel is dat je dan aan het einde van de dag rustig aan de minder belangrijke taken kan werken. Zo hou je mooi de balans en hebben je hersenen gelijk in de vroege ochtend een zware taak en later op de dag een minder zware taak.

Ruim je bureau op

Niks is vervelender dan een rommelig bureau. Je hebt het dan ook vast al eens vaker gehoord dat het moeilijker is om te concerteren met allemaal rommel om je heen dan wanneer je in een goede opgeruimde ruimte werkt. Dat is dan ook echt zo. Wanneer je in een rommelige kamer werkt ben je daar continue mee bezig. Daar worden je hersenen uiteindelijk moe van, maar jij zelf ook. Als je één ding niet wil is het werken in een rommelige ruimte. Daarom is het ook verstandig om aan het einde van je werkdag je bureau weer helemaal netjes te maken. Hierdoor begin je de volgende dag weer met een net bureau waardoor je concentratie ook goed is.

Maak en heldere planning

Zoals we hierboven aangaven is het heel erg belangrijk om te zorgen dat je de belangrijkste taken aan het begin van de dag moet doen en de minder belangrijke taken aan het einde. Maar hoe dat je dat precies? Daarom is het belangrijk om een heldere planning te maken maar je er ook aan te houden. Doormiddel van een planning weet jij namelijk precies wat jij op een bepaalde dag nog moet doen en weten je collega’s ook waar je mee bezig bent. Dit voorkomt dat je collega’s je gaan storen aan je bureau en wat misschien nog wel het belangrijkste is jij weet zelf wanneer je op schema loopt of niet. Naast dat je minder gestoord zal worden weet jij zelf ook wat je moet doen en vergeet je geen taken. Het laatste voordeel van een heldere planning is dat je iets hebt om je aan vast te houden. In het begin zal het dan ook even moeilijk zijn om met een planning te werken, maar na een tijdje wil je en kan je niet meer anders. Daarom is het planning van taken zo belangrijk. Je wordt er zelf, maar ook je collega’s worden er een stuk rustiger van.

Meer nieuws