👋 Jouw bedrijf ook zichtbaar op bedrijfsspeurders.nl? Profiteer in maart van 10% korting

17 december 2021

Tips voor het omgaan met wanbetalers

Is je factuur nog niet betaald? Als ondernemer maak je dit dan ook best vaak mee terwijl je hier helemaal niet mee bezig wilt zijn. Als ondernemer wil je namelijk dat je bedrijf gaat groeien in plaats van elke dag je druk moeten maken over de facturen die niet betaald worden, maar hoe ga je eigenlijk om met een wanbetaler zonder dat je extra kosten maakt? Dat lees je hier.

Kijk wat het risico is

Als ondernemer voorkom je liever dat je facturen niet betaald worden, maar hoe doe je dat eigenlijk? Het is dan vooral slim om voor het aannemen van een opdracht eerst goed onderzoek te doen naar je potentiële klant. Dit noem je dan ook het controleren van het klantenrisico. Je onderzoekt dan ook eigenlijk wat de kans is dat deze opdrachtgever niet gaat betalen. Je kijk daarvoor goed in je netwerk of er mensen zijn die deze opdrachtgever kennen. Uiteraard vraag je dan hoe de ervaring was om met die bepaalde opdrachtgever te werken en of er eventueel dingen fout zijn gegaan. Naast het kijken in je netwerk zijn er ook nog andere dingen die je kan om erachter te komen wat het risico precies is. Je kan een navraag doen naar de ondernemer achter het bedrijf bij Bureau Krediet Registratie ook wel bekend als BKR. Bij de BKR wordt namelijk gekeken naar betalingsachterstanden bij leningen, abonnementen en andere langlopende betalingen.

Heb jij een betalingstermijn op je factuur?

Elke ondernemer weet wel dat een factuur aan een paar belangrijke voorwaarden moet voldoen. Een goed voorbeeld van deze voorwaarden zijn het toevoegen van een factuurdatum, maar wist jij dat de betalingstermijn ook heel erg belangrijk is? Wanneer je duidelijk vermeldt op welke dag de factuur is opgesteld en wanneer de betaling uiterlijk gedaan moet worden kan daar namelijk geen onduidelijkheid over bestaan. Het kan ook voorkomen dat je klant een aantal voorwaarden stelt, denk dan goed na of je hier in mee wilt gaan. Dit kan namelijk ook een heleboel gedoe voorkomen. Het kan dan ook zo zijn dat een klant wil dat je een opdracht- of klantnummer op je factuur zet. Vergeet dan niet dat dit nooit kwaad kan.

Wat is goed betalingstermijn?

Nu vraag jij je vast af wat een goed betalingstermijn is. Het gemiddelde wat in Nederland veel gebruikt wordt ligt tussen de veertien en dertig dagen, tenzij een afwijkende termijn is opgenomen in de algemene voorwaarden of als je andere afspraken met een bepaalde opdrachtgever hebt gemaakt. Dat kan namelijk ook gewoon voorkomen. Zorg er dus vooral voor dat het allemaal duidelijk op papier staat zodat er geen onduidelijkheid kan ontstaan tussen jou en je opdrachtgever. Dat is namelijk wat je als laatste wilt aangezien je er dan ook vanuit kan gaan dat de factuur niet betaald gaat worden. Eén ding is dan ook zeker, als ondernemer zit je er niet op te wachten dat je factuur niet betaald wordt of dat je klantenrelatie er onder gaat lijden.

Meer nieuws