👋 Jouw bedrijf ook zichtbaar op bedrijfsspeurders.nl? Profiteer in april van 10% korting

27 augustus 2021

De invloed van online reviews op het aankoopgedrag

Iedere ondernemer heeft wel een aantal slechte reviews. Toch is het belangrijk zoveel mogelijk goede reviews te hebben. Veel ondernemers vragen zich dan ook af wat de invloed van online reviews zijn op het aankoopgedrag. Wij zoeken het uit.

Hebben reviews invloed?

Online reviews van een product hebben zeker invloed op het koopgedrag, met name negatieve reviews. Die conclusie is uit verschillende onderzoeken getrokken. Online reviews hebben altijd een negatief of positief effect op een product of dienst van je bedrijf. Het kan namelijk een aanbeveling zijn tot een bepaalde dienst of product. Recente onderzoeken hebben dan ook laten zien dat 61 procent van de klanten online reviews leest voordat ze een aankoop doen. 72 procent van de mensen vind reviews ook nog een bepalend. Deze mensen zeggen geen product of dienst af te nemen wanneer er veel slechte reviews zijn.

Nodig klanten uit

Nodig elke klant om een review achter te laten. Altijd en elke keer weer. Je wilt namelijk dat elke klant de kans krijg om zijn of haar mening met je te delen. Uit onderzoek blijkt dat klanten eerder neigen een review te schrijven wanneer zij een hele positieve of hele negatieve ervaring hebben gehad. Je mist dus een hele boel mensen die wel tevreden zijn, maar geen review besluiten te schrijven. Bij een gemiddelde ervaring kun je klant dan ook beter vragen om een review te schrijven. Jouw klanten uitnodigen om een review te schrijven kan je bijvoorbeeld een email sturen naar je klanten. Door reviews te vragen verzamel je niet alleen authentieke feedback waarmee je een reputatie bouwt, het helpt ook een completer beeld te krijgen van je onderneming. Het belangrijkste is misschien wel dat meer mensen je product of dienst besluiten af te nemen.

Stuur een uitnodiging op het beste moment

Wanneer je besluit om mensen een uitnodiging te sturen om een review achter te laten is het wel belangrijk dat je dat op het juiste moment doet. Timing is namelijk heel erg belangrijk. Voor iedere persoon is dit een ander moment op de dag. Het moment dat je het beste een uitnodiging kan sturen hangt af van het product dat je verkoopt of de dienst die je levert. Als je bijvoorbeeld schoenen verkoopt, is het wel belangrijk dat je de klant goed de mogelijkheid geeft om de schoenen te proberen het beste is een paar dagen. Dan is de ervaring namelijk nog recent en de mening ook nog vers. De gouden regel is dus om een uitnodiging te sturen wanneer de klant het product ook echt heeft kunnen testen. Je moet dus niet een review sturen direct na de aankoop.

Negatieve reviews hebben ook echt slechte invloed

Het betekent natuurlijk niet dat veel negatieve reviews het aankoopgedrag versterken. Maar het is geen probleem wanneer je een paar negatieve reviews hebt. Je kan het bijna niet voorkomen en elke onderneming krijgt er wel een paar. Het is wel belangrijk dat je deze maar op een handje kan tellen. Je moet dus niet meer negatieve dan positieve reviews hebben.

Meer nieuws