👋 Jouw bedrijf ook zichtbaar op bedrijfsspeurders.nl? Profiteer in april van 10% korting

23 augustus 2021

Tips om de beste klantenservice te leveren

Bij veel bedrijven ontbreekt vaak een goede klantenservice. Voor elke ondernemer zijn boze of ontevreden klanten een echte nachtmerrie. Daarom is het belangrijk dat je een goede support afdeling hebt binnen je organisatie. Wil jij weten hoe jij het klantenservice kan verbeteren? Dat lees je hier.

Investeer in je personeel.

Als eerste is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw klantenserviceteam over de juiste vaardigheden en kennis beschikt. Dit heb je namelijk nog om aan de behoeften van je klanten te voldoen.  Je vraagt je nu vast af welke vaardigheden moeten mijn klantenservicemedewerkers dan hebben? Wij zetten ze even voor je op een rijtje. Sommige klanten zullen boos zijn terwijl andere heel erg veel vragen hebben. Je medewerkers moeten dan ook goed weten hoe ze dit moeten aanpakken. Elke keer hetzelfde serviceniveau aanbieden is dan ook heel erg belangrijk. De volgende vaardigheid die je klantenservice medewerkers moeten hebben is flexibiliteit. Elke klant is anders en sommige lijken dan ook elke week te veranderen. Je medewerkers moeten dan ook in staat zijn om verrassingen op te vangen en vervolgens tot een oplossing te komen met de klant. Het is vooral belangrijk voor een bedrijf om in zijn of haar personeel te investeren. Om een goede klantenservice te bieden, moet een bedrijf een continue leerproces implementeren. Hierdoor worden de medewerkers elke dag beter en dat is wat je wil.

Reageer snel op je klanten

Het meest efficiënte aspect van sociale media is dat het snel werkt en gemakkelijk te gebruiken is. Daarom is het ook zo razend populair bij een hele grote doelgroep. Iedereen weet namelijk hoe het werk en het is ook nog eens snel. Hiermee kunnen bedrijven gemakkelijk en snel interactie aangaan met hun klanten. Consumenten gebruiken nu ook steeds vaker Facebook of Instagram om hun ervaringen online te delen. Het is dan ook echt een must dat je deze mensen binnen 24 uur beantwoord. Anders loopt je het risico om een negatieve review te krijgen op je Facebook pagina. Dat is iets wat je absoluut niet wilt hebben. Deze krijg je er namelijk heel erg slecht af.

Verbeter door gebruikt te maken van negatieve reviews

Het is geen geheim dat niemand graag de negatieve opmerkingen voor zichzelf of hun bedrijf hoort, maar in plaats van gekwetst te worden of er niks mee te doen, kan je het gebruiken als kans om de ervaring van de klanten te veranderen. Niemand heeft een perfect bedrijf met de meest perfecte klanten. Ook al lijkt dat soms wel zo. Het ontvangen van feedback helpt jou en je bedrijf namelijk enorm met het verbeteren van zijn of haar dienstverlening. Tevens groeit je bedrijf er ook van. Het serieus nemen van klachten of een slechte ervaring is dus heel erg belangrijk. Ook laat dit klanten zien dat hun stem ook echt wordt gehoord en het niet in de doofpot gestopt wordt. Het vergroten van betrokkenheid en waarde kan de loyaliteit van klanten vergroten, wat uiteindelijk weer resulteert in meer mensen die klanten worden.

Meer nieuws